Competiția WorldSkills de Gastronomie Sustenabilă, la prima ediție în România
- Vineri, 26 aprilie 2024, a avut loc la Timișoara prima ediție a competiției WorldSkills de Gastronomie Sustenabilă;
- Competiția, bazată exclusiv pe probe practice de concurs, elaborate conform standardelor internaționale din industria gastronomiei sustenabile, a adus la un loc 12 elevi competitori de la 12 licee din țară;
- Unul dintre membrii lotului național va reprezenta România, în luna septembrie, la Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Lyon 2024;
- Competiția a fost organizată de WorldSkills România, în parteneriat cu Carrefour România și alături de Asociația Gide, Casa Calfelor Kolping și Colegiul Tehnic Emanuil Ungureanu.
București, 29 aprilie 2024. Prima ediție a Competiției WorldSkills de Gastronomie Sustenabilă a avut loc în Timișoara, vineri, 26 aprilie 2024. Aceasta este destinată elevilor și profesorilor din învățământul profesional și tehnic care au studiat la clasă după Curriculumul dezvoltat în cadrul programului Educație pentru Gastronomie Sustenabilă, și care excelează în acest domeniu.
„La Carrefour România, susținem cu entuziasm inițiativele care promovează excelența în gastronomie, educația pentru reducerea risipei alimentare și angajamentul constant în protejarea mediului înconjurător. Apreciem dedicarea și creativitatea tuturor participanților în crearea preparatelor culinare durabile și delicioase, precum și utilizarea pasiunii lor pentru gastronomie în contribuția la modelarea unui viitor sustenabil în domeniu. Experiența de a fi parte din juriu a fost cu adevărat memorabilă, iar calitatea gusturilor, a aromelor, a texturilor și a combinațiilor inovatoare de ingrediente au evidențiat nivelul înalt de pregătire și aspirația la progres a tinerilor bucătari,” a declarat Ștefan Urziceanu, Head of CSR, Carrefour România.
Competiția le-a oferit tinerilor oportunitatea de a-și demonstra abilitățile și cunoștințele dobândite, fiind provocați să soluționeze într-un timp predefinit probe practice de concurs: realizarea a trei preparate - antreu, fel principal și desert, dar și să dea dovadă de gestionare corectă și sustenabilă a produselor, reciclarea corectă a deșeurilor și gândirea critică.
„Astfel de competiții de meserii sunt esențiale pentru promovarea formării profesionale și pentru atragerea tinerilor către învățământul profesional și tehnic. Ele sunt rezultatul unui efort comun al liceelor de specialitate și companiilor care conștientizează importanța meseriilor și a formării profesionale. Am văzut entuziasmul și implicarea elevilor participanți – dovadă că pe piața muncii vor intra curând tineri bine pregătiți profesional. Suntem mândri că România va fi reprezentată în luna septembrie la Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Lyon 2024,” a declarat Dalia-Maria Mircea-Dărămuș, Director al CNDIPT - Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic.
Câștigătorii acestei ediții au devenit membri ai Lotului Național WorldSkills de Gastronomie Sustenabilă. Aceștia sunt:
- Locul I, Alexia Daria Nicoleta Coroian de la Colegiul Tehnic Emanuil Ungureanu din Timișoara, prof. coordonator Minodora Simona Giuchici:
„Fiecare competiție are specificul ei și doza ei de adrenalină, dar vineri a fost altceva. Deși am mai participat la diverse concursuri și am crezut că nu mai pot fi condusă de emoții, se pare că m-am înșelat. Mi se părea că fiecare minut era secundă, poate din cauza faptului că îmi doream foarte mult să fiu printre cei trei finaliști. Am dorit să particip la această competiție datorită tematicii de gastronomie, dar și de sustenabilitate la care ar trebui să ne gândim cu toții, deoarece risipa alimentară este prea mare și ar trebui să reflectăm mult mai mult asupra acestui subiect și să devenim mai echilibrați și cumpătați. Pentru mine oportunitatea pe care o am prin câștigarea acestui concurs mă face mândră că aș putea fi cea care reprezintă România la Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Lyon 2024.”
- Locul al II-lea, Andra Maria Huțan de la Liceul Tehnologic Economic de Turism din Iași, prof. coordonator Monica Baciu:
„Competiția în sine a fost destul de grea, deoarece toți concurenții au fost foarte bine pregătiți, dar am crezut în mine, în pregătirea mea, și am reușit. Nu o să mint, am avut mari emoții, dar asta înainte de a începe concursul. În momentul în care a început competiția și chefii bucătari se plimbau printre noi, am simțit că sunt unde trebuie și că voi face tot ceea ce ține de mine pentru a-i face mândri pe toți cei care au crezut în mine: familia mea, profesorii mei, precum și echipa minunată de la unitatea de practică. Calificarea în Lotul Național, precum și pregătirea intensivă pe care o voi parcurge sub excelenta îndrumare a Executive Chef Florin Kiss, reprezintă o oportunitate grozavă pentru mine.”
- Locul al III-lea, Doru Lucian Nasta de la Colegiul Economic Viilor din București, prof. coordonator Monica Gabriela Dinu:
„Eu, personal, nu am avut emoții, fiind doar concentrat pe preparate, încercând să le fac cât mai bine, însă am simțit presiunea înainte de a intra live, fiind nevoit să mă adaptez cu o bucătărie nouă. Pentru mine este o mare mândrie și sunt foarte fericit că fac parte din lotul național și voi munci cât mai mult pentru ca, în cazul în care va trebui să reprezint țara, să nu dezamăgesc. Între timp voi avea onoarea să mă antrenez cu chefi de renume mondial și să mă perfecționez.”
Pregătirea intensivă a Lotului Național WorldSkills de Gastronomie Sustenabilă este realizată de Executive Chef Florin Kiss, în calitate de Expert WorldSkills. Unul dintre membrii lotului național va reprezenta țara noastră, în luna septembrie, la Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Lyon 2024.
Cei 12 elevi participanți la faza națională a competiției au reprezentat următoarele școli:
- Colegiul UCECOM Spiru Haret București
- Liceul Tehnologic Valeriu Braniște Lugoj
- Colegiul Economic Viilor București
- Liceul Demostene Botez Trușești
- Liceul Tehnologic Economic de Turism Iași
- Liceul Tehnologic Petre S. Aurelian Slatina
- Colegiul Economic Ion Ghica Bacău
- Colegiul Agricol și de Industrie Alimentară Vasile Adamachi Iași
- Colegiul Economic Mihail Kogălniceanu Focșani
- Colegiul Economic Dimitrie Cantemir Suceava
- Colegiul Tehnic Emanuil Ungureanu Timișoara
- Colegiul Tehnic Maria Baiulescu Brașov
Juriul competiției a fost format din:
- Florin Kiss – Executive Chef și Expert Internațional WorldSkills
- Daniel Cheregi – Executive Chef and Owner Merlot
- Ernest Hajdo – Executive Chef
- Gigel Ciutacu – Maestru în artă culinară
Pentru al doilea an consecutiv, Carrefour România și Fundația WorldSkills România implementează proiectul Educație pentru Gastonomie Sustenabilă, o inițiativă ce urmărește dezvoltarea și implementarea în școli a unei noi discipline de studiu privind reducerea risipei alimentare (CDL), prin gătit și consum responsabil.
Prin acest parteneriat se dorește dezvoltarea unei noi generații de profesioniști în domeniul gastronomiei sustenabile. Noua disciplină îmbină noțiuni teoretice cu sesiuni de practică în cadrul restaurantelor și firmelor de catering partenere.
Mai multe detalii pe https://worldskills.ro/gastronomiesustenabila/
Despre Carrefour
Carrefour România le oferă clienților săi un univers de posibilități de a face cumpărături. Singurul retailer omnichannel din România, Carrefour le oferă clienților experiențe de cumpărături cu ajutorul aplicației mobile și a caselor de marcat Self Service, în magazine, prin serviciile de online shopping cu livrare acasă, prin BRINGO, Glovo și Tazz sau cu opțiunea Click & Collect de pe www.carrefour.ro.
Odată cu achiziția operațiunilor Romania Hypermarche SA, Carrefour ajunge la aproximativ 450 de magazine, în 113 orașe din țară și ajunge în top trei jucători de pe piața de retail din România, fiind un angajator de top certificat (2023, 2024) pentru peste 17.000 de angajați.
În 2022, Carrefour România a fost un important contributor la susținerea economiei, cu peste 681 milioane de lei în taxe aduse la bugetul de stat. Furnizorii Carrefour de anul trecut au provenit în proporție de peste 93% din România, iar acum retailerul continuă să își extindă în permanență rețeaua de producători locali și ultra-locali, care însumează peste 1.300 de parteneriate, pentru furnizarea de produse proaspete.
Compania susține comunitățile în care activează prin programe și inițiative naționale pe termen lung, cu impact pozitiv în societate: Cooperativa Agricolă Vărăști, prima de acest gen fondată de retailer în România, Deschidem Vinul Românesc, Creștem România BIO, Grădina Noastră și Poftim Brânză Românească sau Plata cu PET. Platforma Act For Good transformă cumpărăturile într-o experiență personalizată cu impact social. Fiecare sesiune de shopping le poate aduce utilizatorilor puncte de loialitate, prin care pot face fapte bune, dar pot și beneficia de reduceri și oferte personalizate.
Carrefour România operează în România prin cinci entități juridice: Carrefour S.A., Artima S.A., Columbus Operational SRL, Supeco Investment SRL și, din noiembrie 2023, Romania Hypermarche S.A.
Despre Fundația WorldSkills România
Fundația WorldSkills România susține performanța profesională în rândul tinerilor, pentru succesul personal și dezvoltarea României prin:
- promovarea excelenței în domeniul profesional;
- oferirea de experiențe de învățare relevante în diverse domenii profesionale;
- facilitarea colaborării între diversele organizații implicate în sprijinirea orientării, formării, integrării și dezvoltării profesionale a tinerilor, pentru o mai bună corelare între sistemul de educație și piața muncii.
Viziunea WorldSkills Romania – fiecare tânăr își descoperă și dezvoltă potențialul profesional, contribuind astfel la o lume mai bună.
Programele și proiectele WorldSkills sunt implementate în România în baza protocolului nr. 15310 din 25.10.2021, încheiat între Ministerul Educației și Fundația WorldSkills România.
Despre Carrefour
În România, grupul Carrefour oferă clienților săi multiple posibilități de a face cumpărături, atât în cele peste 360 de magazine din țară, cât și prin portalul unic www.carrefour.ro și platforma BRINGO, disponibilă gratuit în Google Play și App Store, în 35 de orașe.
Continuând seria inovațiilor, Carrefour a extins serviciul integrat „Casa ta - Self Service”, casa de marcat unde clienții au posibilitatea să scaneze și să plătească singuri, în același loc, produsele cumpărate. Prin aplicația Carrefour, clienții pot scana produsele când le iau de la raft, apoi plătesc la casa de marcat fără a mai trece produsele pe bandă.
Carrefour susține comunitățile în care activează prin programe relevante, astfel că, în 2017, retailerul a lansat, în premieră în România, Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști, prima de acest gen fondată alături de un retailer. Proiectul aduce mai aproape de clienții Carrefour producătorii agricoli români cu produse de calitate și le oferă acestora oportunitatea de a accesa o piață de desfacere sustenabilă.
Ca parte a aceluiași demers strategic, Carrefour a lansat în luna martie 2019 Creștem România BIO, un program național pentru susținerea conversiei fermierilor români la Agricultura BIO și promovarea produselor BIO românești. Programul reprezintă un angajament pe termen lung si a fost deschis oricărui fermier român care a dorit să fie certificat BIO. Scopul este acela de a crea în România un segment puternic de producători certificați BIO, care să poată oferi românilor șansa de a mânca mai bine.
În luna iulie 2019, Carrefour România a lansat “Punem preț pe plastic”, un program de economie circulară adresat reducerii cantității de ambalaje din plastic și introducerii plasticului într-un circuit responsabil, prin reducere, refolosire și reciclare. În cadrul programului, inițiativa Plata cu PET-ul a ajuns în 7 hipermarketuri Carrefour din 6 orașe: București (Băneasa și ParkLake), Constanța, Buzău, Cluj, Oradea și Timișoara. În fiecare oraș, timp de 10 zile, oamenii au putut aduce PET-uri în schimbul fructelor și legumelor provenite de la producători locali. Inițiativa a adunat un număr de 270.000 de PET-uri pentru 64.000 kg fructe și legume românești de sezon.