Studiu despre cum petrec
românii de sărbători: musafir sau gazdă?
În luna decembrie, Carrefour
prezintă tabloul sărbătorilor de iarnă la români din perspectiva originală a
modului în care aceștia aleg să se bucure de aceste momente alături de prieteni
și familie.
Rezultatele sondajului arată
că 64% dintre români intră în spiritul
sărbătorilor atunci când fac cumpărături și pregătiri pentru Crăciun. Iar
aceste eforturi sunt încununate de revederea cu cei dragi, ce are o însemnătate
aparte pentru mai bine de jumătate dintre ei. Tinerii (68%) văd timpul drept cea mai valoroasă resursă și aleg să
o dedice familiei și prietenilor în totalitate, luându-și în serios rolul de musafir. Pe măsură ce înaintează în vârstă (după 35 de ani), românii renunță
treptat la haina de musafir, pentru cea de gazdă.
„Ne-am propus să
facem o radiografie a felului în care românii percep și petrec sărbătorile de
iarnă. Am
vrut să aflăm ce îi energizează pe oameni și cum se pregătesc ei de sezonul
festiv în 2023. Și am fost plăcut surprinși să descoperim că cel mai important
pentru ei este timpul petrecut alături de cei dragi, mai mult de jumătate
dintre ei îmbrățișează cu mare drag atât statutul de gazdă, cât și de musafir.
Pentru a-și îndeplini cu succes aceste două roluri, le-am pregătit o serie de
oferte promoționale și un portofoliu bogat de sezon. Indiferent că sunteți
gazde sau musafiri, în magazinele Carrefour găsiți produse ideale de pus pe
masă sau dăruit de Crăciun, pentru extra magie în familie sau cu prietenii. Ne
bucurăm, totodată, că an de an, Carrefour a urcat în preferințele românilor,
iar acum, 1 din 4 români ne consideră destinația preferată a cumpărăturilor de
Crăciun. Le mulțumim pe această cale și promitem că vom fi la înălțimea
așteptărilor și în acest an”,
a declarat Narcis Horhoianu,
Marketing Director, Carrefour România.
Ce înseamnă
pentru români magia Crăciunului
Momentele simple petrecute alături de cei dragi adăpostesc adevărata
magie a Crăciunului. Pentru cei mai mulți români, Crăciunul este cel mai așteptat eveniment al anului. Mai
important decât statutul de gazdă sau musafir, 41% dintre ei apreciază cel mai
mult ocazia de a petrece timp cu familia
și prietenii în confortul locuinței. Doar 13% și-au exprimat
preferința de a călători în această perioadă, conform studiului inițiat de
Carrefour România și condus de Cult Market Research.
Musafir și
gazdă: roluri bine definite
Extra
Rolul gazdei a fost și va rămâne acela de a anima atmosfera din cadrul
mesei de sărbători. Printre activități precum mersul la cumpărături, pregătirea
și aranjarea mesei festive, 1 din 2
români acordă o atenție deosebită decorării casei atunci când își așteaptă
rudele și prietenii să îi treacă pragul. Din dorința de a-i face pe oaspeți să
se simtă ca acasă, românii își iau rolul de gazdă foarte în serios, ba chiar
sunt de părere că este de datoria lor să
binedispună pe toată lumea. Pentru asta, cei mai mulți (56%) spun că adoră să meargă la cumpărat de cadouri.
Un adevărat ritual pentru gazde
Pentru
gazde, există un adevărat ritual al pregătirilor
– parte din bucuria acestui anotimp festiv stă în participarea fiecărei
persoane la pregătiri. Conform studiului, decorarea
casei și pregătirea mâncării le revine
în principal femeilor, în timp ce bărbații merg la cumpărat cadouri. Toate acestea, pe nelipsitul fundal
sonor al colindelor, preferate de 1 din 4 români.
Musafirul nu se ridică de la masă până nu gustă din toate
preparatele
După un an agitat, românii
profită de timpul liber din perioada Crăciunului și preferă să petreacă
sărbătorile în tihnă, să se relaxeze,
evitând activitățile care consumă multă energie (59%), aspecte preferabile din
postura de musafir. Mai degrabă, preferă să ajute gazda la pregătirea mesei, în timp ce savurează împreună
un pahar de vin și mai fac câte o glumă printre înghițituri. Tot procesul se
transformă într-un ritual care prevestește o seară reușită.
Odată așezați la masă, cea mai mare preocupare a musafirilor este
să deguste cât mai multe preparate, preferabil câte puțin din toate, în
semn de apreciere pentru efortul depus de gazde. Cu siguranță nu vor lipsi nici
anul acesta de pe masa de Crăciun tradiționalele sarmale, preparatul culinar preferat de sărbători pentru 1 din 3
români.
Cadoul, cartea de vizită a musafirului
Dincolo de diferențele
specifice rolului, când vine vorba de cadouri, oamenii împărtășesc aceeași
bucurie – de a surprinde și a fi
surprinși. Mai exact, mai bine de
jumătate dintre români sunt încântați să primească, dar să și ofere celor dragi
cadouri. Bucuria primirii și dăruirii e mult mai importantă decât
conținutul sau categoria din care face parte cadoul respectiv. Majoritatea
românilor privesc cadourile ca pe un simbol al aprecierii și un schimb de
energie pozitivă.
Cadourile
nu lipsesc de pe lista de cumpărături, rămânând în topul așteptărilor față de
musafiri, care nu trebuie să se prezinte în vizită cu mâna goală, ci să treacă
pragul gazdei cu un dar (49%), băuturi (32%) și dulciuri (31%) sau, pur și
simplu, mâncare (22%). Românii apelează la magazinele online (53%), dar
și la hipermarketuri, supermarketuri și mall-uri pentru cumpărarea
cadourilor.
Chiar dacă inflația este în
creștere, iar puterea de cumpărare mai mică decât în anii precedenți, cei mai
mulți români (41%) alocă între 100 și
500 de lei pentru cei dragi. Sentimentul de a dărui e încă mai puternic.
Părinții și bunicii primesc în dar haine, copiii primesc jucării, iar prietenii
diverse, în funcție de gusturi.
Despre studiu
În intervalul 21-22 noiembrie, un eșantion reprezentativ
Despre Carrefour România
Carrefour România le oferă
clienților săi un univers de posibilități de a face cumpărături. Singurul
retailer omnichannel din România, Carrefour le oferă clienților experiențe de
cumpărături cu ajutorul aplicației mobile și a caselor de marcat Self Service,
în magazine, prin serviciile de online shopping cu livrare acasă, prin BRINGO
și Glovo sau cu opțiunea Click & Collect de pe www.carrefour.ro.
Odată cu achiziția operațiunilor
Romania Hypermarche SA, Carrefour ajunge la peste 430 de magazine, în 113 orașe
din țară și ajunge în top trei jucători de pe piața de retail din România,
fiind un angajator de top certificat
pentru peste 17.000 de angajați.
În 2022, Carrefour România a fost
un important contributor la susținerea economiei, cu peste 681 milioane de lei
în taxe aduse la bugetul de stat. Furnizorii Carrefour de anul trecut au
provenit în proporție de peste 93% din România, iar acum retailerul continuă să
își extindă rețeaua de producători locali și ultra-locali, care însumează peste
1.300 de parteneriate, pentru furnizarea de produse proaspete.
Compania susține comunitățile în
care activează prin programe și inițiative naționale pe termen lung, cu impact
pozitiv în societate: Cooperativa Agricolă Vărăști, prima de acest gen fondată
de retailer în România, Deschidem Vinul Românesc, Creștem România BIO, Grădina
Noastră și Poftim Brânză Românească sau Plata cu PET. Platforma Act For Good
transformă cumpărăturile într-o experiență personalizată cu impact social.
Fiecare sesiune de shopping le poate aduce utilizatorilor puncte de loialitate,
prin care pot face fapte bune, dar pot și beneficia de reduceri și oferte
personalizate.
Carrefour România operează în
România prin cinci entități juridice: Carrefour S.A., Artima S.A., Columbus
Operational SRL, Supeco Investment SRL și, din noiembrie 2023, Romania
Hypermarche S.A.
Despre Carrefour
În România, grupul Carrefour oferă clienților săi multiple posibilități de a face cumpărături, atât în cele peste 360 de magazine din țară, cât și prin portalul unic www.carrefour.ro și platforma BRINGO, disponibilă gratuit în Google Play și App Store, în 35 de orașe.
Continuând seria inovațiilor, Carrefour a extins serviciul integrat „Casa ta - Self Service”, casa de marcat unde clienții au posibilitatea să scaneze și să plătească singuri, în același loc, produsele cumpărate. Prin aplicația Carrefour, clienții pot scana produsele când le iau de la raft, apoi plătesc la casa de marcat fără a mai trece produsele pe bandă.
Carrefour susține comunitățile în care activează prin programe relevante, astfel că, în 2017, retailerul a lansat, în premieră în România, Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști, prima de acest gen fondată alături de un retailer. Proiectul aduce mai aproape de clienții Carrefour producătorii agricoli români cu produse de calitate și le oferă acestora oportunitatea de a accesa o piață de desfacere sustenabilă.
Ca parte a aceluiași demers strategic, Carrefour a lansat în luna martie 2019 Creștem România BIO, un program național pentru susținerea conversiei fermierilor români la Agricultura BIO și promovarea produselor BIO românești. Programul reprezintă un angajament pe termen lung si a fost deschis oricărui fermier român care a dorit să fie certificat BIO. Scopul este acela de a crea în România un segment puternic de producători certificați BIO, care să poată oferi românilor șansa de a mânca mai bine.
În luna iulie 2019, Carrefour România a lansat “Punem preț pe plastic”, un program de economie circulară adresat reducerii cantității de ambalaje din plastic și introducerii plasticului într-un circuit responsabil, prin reducere, refolosire și reciclare. În cadrul programului, inițiativa Plata cu PET-ul a ajuns în 7 hipermarketuri Carrefour din 6 orașe: București (Băneasa și ParkLake), Constanța, Buzău, Cluj, Oradea și Timișoara. În fiecare oraș, timp de 10 zile, oamenii au putut aduce PET-uri în schimbul fructelor și legumelor provenite de la producători locali. Inițiativa a adunat un număr de 270.000 de PET-uri pentru 64.000 kg fructe și legume românești de sezon.